piątek, 17 maja 2013

Psycho-pass

minitokyo.net






Alternatywny Tytuł: Psychopath
Rok: 2012
Reżyser: Katsuyuki Motohiro, Naoyoshi Shiotani
Gatunek: Dramat, Sci-Fi








Żyjemy w świecie gdzie o naszym poziomie przestępczości decyduje System Sybilli, a jej oczami jest  Dominator. Jest to broń, która sama decyduje czy daną osobę potraktować tylko paralizatorem czy włączyć tryb eliminacji. System ten wydaje się być idealny – potrafi szybko łapać przestępców i zmniejsza stres. 
Czy życie w zupełnie spokojnym kraju, narzuconym przez zautomatyzowany system, wszystkim pasuje? Czy wizja społeczeństwa bez zabójstw i ocenę ludności przez broń może zagwarantować nam na wieczność upragniony świat bez kryminalistów?

Młoda inspektor Akane zostaje przydzielona do Pierwszego Oddziału. Zaczyna współpracować z głównym inspektorem Ginozą i czterema Łowcami, których poziom przestępczości przekroczył poziom krytyczny. Dziewczyna już w pierwszym dniu swojej misji, zdaje sobie sprawę na własne oczy, jak czasami okrutny bywa System, jak twardo trzymają się zasad Łowcy i jak wygląda śmierć osoby, która w rzeczy samej nie zrobiła nic złego a została natychmiastowo osądzona przez Dominatora.
Nie trzeba czekać długo, żeby ukazali się przeciwnicy Systemu Sybilli. Co zrobią i jak potoczą się losy dwóch inspektorów i czterech Łowców?

Postanowiłam teraz dla odmiany opisać anime o zupełnie innej tematyce jaką dotychczas można było spotkać na moim blogu. Może to, dlatego, że ta seria tak bardzo mi się spodobała… Może przez to, że pomysł na anime jest wielce interesujący i mało spotykany… No więc…

Soundtrack jak najbardziej zapada w pamięci od pierwszego odcinka. Wszystkie Openingi i Endingi są wyśmienite. Muzyka jest dopasowana do sytuacji i znakomicie wkomponowana. Moją szczególną uwagę przykuła nutka Nothing'sCarved In Stone - Out of Control. Polecam przesłuchać.

tumblr.com
Zazwyczaj nie zwracam uwagi na grafikę - ale tego jak została wykreowana młoda Inspektor Akane nie można nie zauważyć. Chyba, jako jedyna została pokrzywdzona - niesymetryczna twarz, włosy wyglądają gorzej niż u przeciętnego faceta w tym anime. Niemniej kreska na bardzo dobrym poziomie (pomijając niektóre momenty). Do fabuły nie mam żadnych „ale”. Anime szczególnie dla osób lubujących się w kryminałach i sf. Podoba mi się utrzymany klimat, zarys „psychopatów” i zróżnicowanie wśród bohaterów, (choć nie do końca są tak rozwinięci jak bym tego chciała).  Jednakże cała seria dostaje ode mnie jeden wielki minus za uśmiercenie mi mojego ulubionego bohatera...

Seria godna polecenia. 
Moja Ocena:  9/10

65 komentarzy:

  1. Po strasznie długich namowach ze strony Carrie udało mi się w końcu zasiąść do tego anime :) I tak naprawdę żałowałam tylko jednej rzeczy: dlaczego byłam taka głupia i tyle czekałam z obejrzeniem tej serii?! :) Ale na szczęście szybko naprawiłam swój błąd i po prostu zjadłam te 22 odcinki xD Oczywiście moim ulubieńcem od razu został Ginoza <3 Ten nieodparty urok okularnika ;) Świetne anime a napięcie w niektórych momentach takie, że straciłam połowę paznokci :)
    Dzięki Carrie za targanie mnie za uszy żebym to w końcu obejrzała bo naprawdę było warto =D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo ^^
      I tak trzeba Cię wszędzie targać za uszy - przyzwyczaiłam się :D

      Usuń
  2. Chyba nie powinnam popełniać błędów Paulette i również dłużej nie zwlekać z zabraniem się do tej serii. Bo już od dawna o niej słyszę i to słyszę same plusy.
    Świetna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, przeważają dobre oceny na to anime. Mi się podobało, ale każdemu podoba się co innego :P

      Usuń
  3. Zaczęłam niedawno oglądać, podoba mi się średnio, dałabym jej na razie mniej więcej 6/10 -_- Może potem będzie lepiej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to oglądnij do końca i wtedy oceniaj :P Po 2 odc to ciężko ocenić obiektywnie to anime.

      Usuń
    2. ;_; Zapomniałaś, że jestem Spoiler Master.

      Usuń
    3. Oh, racja. Zapomniałam :D Każdy ma swój gust co do anime :)

      Usuń
    4. Może pojawi się później, ale na razie to wszystko jest takie na siłę, ciągle tylko o tym, jaki to system jest ZUY i okropny.

      Usuń
    5. Całe anime nie jest tylko o tym złym systemie :P

      Usuń
    6. I tak oglądam to tylko dla seiyu.

      Usuń
    7. Akira Ishida :D Cały czas zamiast tego rudego widzę Kaworu. Mirai Nikki też dla niego oglądałam.
      https://www.youtube.com/watch?v=OO6yj6PDkrA

      Usuń
    8. Kagari! :D To mój ulubiony bohater z Psycho-pass.

      Usuń
    9. Dokładnie XD So epic.
      https://www.youtube.com/watch?v=cfui68QVBxw

      Usuń
    10. Świetny seiyu, potwierdzam :) Ja lubię Daisuke Ono i Mamoru Miyano :D Wiem, że popularni ale co tam... xD

      Usuń
    11. Kto nie lubi Mamoru Miyano :D Ale Daisuke Ono jakoś nigdy mi się nie podobał, głos zbyt taki... monotonny. Mój ulubiony seiyu to Jun Fukuyama - na końcu świata rozpoznam XD

      Usuń
    12. Daisuke Ono zaczarował mnie w Durarara :D
      Ooo nie ma to jak ten seiyu Leloucha :) Tam chyba najbardziej mi się wbił w głowę...

      Usuń
    13. W Durarara!! najlepszy był Hiroshi Kamiya :D No dobra, ,,IZAYAAA!!!!" było poza wszelka konkurencją. To moja ulubiona rola Daisuke Ono.
      Jun Fukuyama jest zwyczajnie przeepicki, mówiąc w moim ojczystym języku gimbusów. On po rpostu naprawdę MA głos :D Lelouch najważnijeszy, ale jeszcze Grell, Nura Rikuo, Shinra z Drrr!!, Noir, Hakuren, mjeju, ile tego było :D Bo mysza jest fangirlsem i ogląda anime z Fukuyamą -_- Jak nie wiem, co oglądać, to wchodzę w spis jego ról i czegoś szukam.
      http://www.youtube.com/watch?v=N218du3HHNU

      Usuń
    14. U mnie Shizuo przebija wszystko i wszystkich pod każdym względem xD Ale Hiroshi Kamiya też świetny. Jak można nie rozpoznać takiego głosu. xD
      Hahaha xD Ja na razie tak nie robię, ale nie wiadomo co mnie kiedyś napadnie :P
      Wysyłałaś mi już kiedyś tą piosenkę :)

      Usuń
    15. Trochę przypominałam kiedyś Shizuo :D Ale miałam mocniejsze kości, bo wcześniej zaczęłam pić tyle mleka :3 Teraz kozaczę, bo gdy pękła mi kość w stopie, to zrosła się w cztery dni, a miała w trzy tygodnie do miesiąca.
      Mnie czasami takie coś napada, są kreskofaszyści, a ja jestem głosofaszystą. Czasem sobie nawet w ten sposób spoileruję, bo na przykład rozpoznaję seiyu, który podkłada głos postaciom niepewnej płci i już wiem, że ten chłopaszek okaże się dziewczynką - vide Level E.
      Wiem, ale Fukuyama zawsze brzmi tak samo genialnie :D
      https://www.youtube.com/watch?v=Oa8uXeKbAeE
      Ale tego nie wysyłałam.

      Usuń
    16. Ja się szybko wnerwiam jak Shizuo. xD
      Szybko się zrosła bo mleko piłaś :D Jak tak wspomniałaś o tym mleku to mi się od razu przypomniało "pij mleko będziesz wielki" i reklama danonków xD
      Ja nie przykładam uwagi do kreski. Bardziej do głosu. Ale nie robię takich spojlerów... :D
      Ta piosenka nawet fajna :3 Taka spokojna...

      Usuń
    17. Ja praktycznie w ogóle się nie wnerwiam, co się nawnerwiałam w przeszłości to moje :D Na pół życia mi starczy.
      Generalnie mam mocne i masywne kości, mleko tylko trochę je ,,podrasowywuje" :D Na szczęście mam odpowiednią ilość osseiny, bo większość osób z takimi kośćmi ma z problemy z jej niedoborem. Ale mnie się generalnie łokcie w drugą stronę zginają, więc się nie wypowiadam.
      http://www.youtube.com/watch?v=5hPBm2DSGWI
      I Ty na Kaito narzekasz :D

      Usuń
    18. Też bym chciała już się tak szybko i często nie wnerwiać...
      W drugą stronę??? Że co? Co Ty masz za kości... :)
      O nie, proszę to powyżej moich możliwości xD Ja na Kaito nie narzekam, tylko nie mogę się przekonać do jego głosu :P

      Usuń
    19. Po prostu trzeba włączyć optymizm! To da się wytrenować, poważnie. Pewnego dnia trzeba zacząć powtarzać sobie, że świat jest piękny.
      Stawy mam wyjechane w kosmos. Przeprost. Ludziom często robi się niedobrze jak patrzą na moje ręce, które są w jak dla mnie normalnej pozycji. Moje stawy doprowadzają ludzi do wymiotów :C Nie dość, że przeprost, to jeszcze naturalnie mam dość mocno wyginające się stawy - praktycznie w ogóle się nie ruszam, ważę jakieś 65kg przy wzroście 173cm, a potrafię założyć nogę za głowę.

      Usuń
    20. Ale on nie jest piękny xD Nie potrafię włączyć optymizmu :P
      za głowę? łał. A to ja myślałam, że z moim wygięciem samych palców na kąt 90 stopni stawiam ludzi w osłupienie :D
      173cm... Jesteś wyższa ode mnie :D

      Usuń
    21. Jest! Przez pół roku miałam piękną depresję, a teraz mam już od dwóch lat wieczną radość.
      W sensie tak, że ręka leży płasko, a palec w górę pionowo?
      Niemożliwe, są ludzie niżsi ode mnie? D:
      http://www.youtube.com/watch?v=8hHCV2glROY
      Meltdown time!

      Usuń
    22. Ja miałam depresję i nic mi to nie pomogło :<
      Tak, dokładnie. Palec pionowo w górę. :D Palec... Wszystkie palce razem. No sam też. Ale wszystkie razem, dają lepszy efekt xD
      Myślisz, że nie słyszałam tego wykonania... :3

      Usuń
    23. Mnie na depresję pomogło co innego :D Straszne czasy to były...
      Tak to też umiem :D Nie myślę... Zakładanie, że myślę jest błędem logicznym.
      http://www.youtube.com/watch?v=hUKMmkiPfIQ
      XD

      Usuń
    24. Co? Eh dziewczyny w porównaniu do chłopaków to często wpadają w deprechę...
      Myślisz, więc jesteś - czy coś w ten deseń... :D
      :O Haaahahaha xD Fajny tekst.

      Usuń
    25. Ja miałam poważną bardzo :D Teraz jak o tym mówię, to mnie już to nie rusza, ale wtedy było strasznie. Czułam się jak podczłowiek.
      http://www.youtube.com/watch?v=JL8SZo7cZzU
      Trochę jak Dr.Realist, nie?

      Usuń
    26. Ja przez depresję bardzo dużo schudłam.
      Dr.Realist?
      Wysłałaś mi wcześniej piosenkę Gakupo - nie mogę się oderwać. Pomocy :O

      Usuń
    27. Ja nie miałam tyle szczęścia. Taki był ze mnie debil, że pewnie by mnie tu nie było, gdyby nie to, że mieszkam na drugim piętrze i byłam pewna, że przeżyję upadek XD
      Nie znasz? ;3 Nie wierzę.
      http://www.youtube.com/watch?v=vwFFrHJFheY
      O nie, parodia parodii! Jezu, oni chyba nadal gwałcą Kaito ;_;
      http://www.youtube.com/watch?v=Y-oFOc86z0Q

      Usuń
    28. Ooo, no no. Co Cię wtedy napadło. Drugie pięto to nie tak wysoko...
      Nie znam! :< Słucham tylko piosenek Gakupo, które Ty mi przesłałaś >.<
      Lubię Meltdown i stwierdzam, że ta parodia niszczy mi uszy...

      Usuń
    29. Mnie tak ciągle napadało. Ale ja głupia byłam XD Dobra, wiem, że teraz to brzmi idiotycznie, ale wtedy całe dnie płakałam, pisałam takie Smutne Rzeczy TM i ,,f ogule". Jak człowiek patrzy w przeszłość to czasami nachodzą go facelalmy nad własną głupotą. Co mi się niby takiego strasznego wtedy działo, że było mi tak źle?
      http://www.youtube.com/watch?v=u9pgKFpRL2U
      Oryginalne Oni Yuukai jest lepsze. I wcale nie jest parodią Meltdown.
      O nie. Padłam:
      http://www.youtube.com/watch?v=Rp2IaECvAWc
      Ten refren!

      Usuń
    30. Racja :D mnie też takowe facepalmy nachodzą. Ale nie miałam takich pomysłów jak Ty :)
      Pani Myszo, koniec Kaito. Na dobranoc chce trochę posłuchać Gakupo :D
      Co to!? Co to!? hahaha, to POKEMON! w refrenie <3

      Usuń
    31. Cieszmy się, że to już było XD
      Dobranoc, i tak nie pójdę spać, albowiem jestem nieludziem, ale laptop musi odpoczywać, bo się znienacka wyłączą.
      http://www.youtube.com/watch?v=9EL6u9YR7Z0

      Usuń
    32. A ja muszę spać bo kto będzie za mnie myślał w pracy :<
      Dobranoc xD
      Dziękuję za Gakupo :D

      Usuń
    33. Mjeju, jutro jest przecież poniedziałek D:

      Usuń
    34. Niestety :( A jutro mam okropny dzień. Nie chce tego poniedziałku.

      Usuń
    35. Jutro jest sobota! - kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą.

      Usuń
  4. Na pewno był to jeden z lepszych tytułów mających premierę w ubiegłym roku. Szkoda, że tak mało ukazuje się tak dobrych anime :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem tego samego zdania. Za mało, zdecydowanie :) Ale co zrobić...

      Usuń
  5. Ja od jakiegos czasu mam te serie na oku, ale z powodu braku czasu i miliona innych rzeczy do nadrobienia odkladam ja na pozniej. Ale to dobrze, ze jest dobra :DD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem ten brak czasu... Ja mam tak teraz - dużo wszystkiego i brak czasu xD Nie ogarniam.

      Usuń
  6. A ja nadal się zastanawiam czy zabrać się za tę serię... obecnie zaczęłam oglądać Welcome to the N.H.K. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To sie nie zastanawiaj tylko się zabieraj! :)
      Ja też mam w planie to oglądnąć - po tym jak skończę czytać tego 5 tom. Tydzień temu zakupiłam sobie tą mangę ^^

      Usuń
    2. No ja obejrzałam 3 odcinki i spodziewałam się czegoś lepszego... może się rozkręci.
      A jaka mangę dla odmiany możesz mi polecić? co już przeczytałaś i Ci się podoba?

      Usuń
    3. Ja dopiero wchodzę w świat mangi bo zazwyczaj tylko anime oglądałam. Więc nie mogę nic polecić... :(

      Usuń
    4. No ja właśnie też zawsze tylko anime ale coś mnie tak kusi, żeby mangę poczytać ...

      Usuń
    5. Mi ciężko było się przekonać do mangi. Ale jak już się zabrałam za czytanie to coraz bardziej łapię się na tym, że anime zostawiam w tyle :(

      Usuń
    6. to może Bleach sobie poczytasz?;D

      Usuń
  7. i kolejna pozycja zapisana na wakacje xd zainspirowalas mnie do sprobowania anime, zdajesz sobie sprawę?

    OdpowiedzUsuń
  8. Masz taki 'hipnotajzing' nagłówek :>

    OdpowiedzUsuń
  9. Ach, kochany Psycho-pass... ^^
    A mi się wygląd Akane wyjątkowo spodobał, tak jakoś^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma swój gust co do grafiki itp. Ja nie zwracam na nią zbytniej uwagi ale Akane swoim wyglądem dokonała niemożliwego :D

      Usuń
  10. Zgadzam się z Twoją oceną w stu procentach. :)
    A tak patrząc subiektywnie, co myślisz o tym całym Systemie Sybilli?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby System szybko wykrywa kryminalistów itp. Ale zostać osądzonym w młodym wieku jak jeszcze nic się złego nie zrobiła to lekka przesada. Lekko się zdenerwujesz - od razu człowiek kierowany jest na terapię.
      Z moją nerwicą to pewnie dawno już bym była na terapii, albo co gorsza zostałabym zamknięta :D W skrócie, nie podoba mi się ten System. A jak u Cb to wygląda?

      Usuń
    2. Jak skierują cię na samą terapię, to jeszcze nie jest tak źle...
      Oczywiste jest, że system ten nie jest idealny, bo przecież żaden system nie jest. Mnie najbardziej przerażały te ciągłe kontrole i indoktrynacja. Od razu przyszedł mi na myśl Rok 1984 Orwella (o którym nawet jest tam wzmianka). Fajne jest właśnie natychmiastowe osądzenie (a nie jak w Polsce tłuką się przez 20 lat po sądach), ale z drugiej strony to straszne, że nigdy nie dają ludziom szansy. Patrząc na to, miałam wrażenie, że mnie też by wsadzili albo skończyłabym gdzieś jako margines społeczny, podczas gdy taki Makishima latałby sobie na wolności, bo Dominator nie może go osądzić...

      Usuń
    3. Non stop monitorują stan przestępczości. Będę zazdrosna o faceta - to też niedopuszczalne. No niby fajne, ale popatrz... Kagari został osądzony jako dzieciak i tak jego życie się skończyło.
      Jeżeli chodzi o sądy - przy każdym wyroku człowiek powinien być poddawany wykrywaczu kłamstw. Tak też by sporo czasu zaoszczędzili.
      No i własnie problem Makishimy... Zerowa (lub spadająca) przestępczość w sytuacji kiedy Dominator powinien przejść w stan eliminacji. I żyj w takim kulejącym Systemie :) Fajny pomysł na System ale racja - ma zbyt dużo luk, niedociągnięć.

      Usuń
    4. Mi też było żal Kagariego. Od razu został przypisany do gorszych, mimo że nic nie zrobił, tylko po to, żeby ci lepsi mogli żyć w spokoju... Co nie zmienia faktu, że później przecież przysłużył się społeczeństwu, a ci rzekomo nie zagrażający bezpieczeństwu też potrafią popełniać przestępstwa. Gdyby faktycznie System był w stanie skazać kogoś tylko i wyłącznie po popełnieniu przestępstwa, to miałoby jeszcze jakiś sens.
      Co do wykrywaczy kłamstw - jakoś nie potrafię uwierzyć w ich nieomylność.

      Usuń
    5. Przysłużył, ale za jaką cenę. Z resztą nie tylko on został niesprawiedliwie oceniony...
      System dający do myślenia, ale wymagający usprawnienia. Ale wizja ciągłego monitorowania nadal mnie odpycha.
      No ale skoro zrobiłoby się taki test przed rozprawą można byłoby to chociaż trochę przyśpieszyć. Bazowanie na dowodach, świadkach i wykrywaczu kłamstw. To już coś więcej.

      Usuń